BBG Media Highlights - July 19, 2013
About Our Broadcasters

 At great risk, they helped The Post cover Iraq. Now, they're remaking their lives in America - Washington Post, July 19, 2013
On June 14, he took a day off from his work as an assignment editor at Radio Sawa, a U.S.-funded station that beams pop music interspersed with news across the Arab world. He donned a gray blazer and navy slacks and drove to the federal building in downtown Baltimore, where he was ushered to a seventh-floor room festooned with red-white-and-blue bunting. He sat in the front row, surrounded by four dozen fellow applicants. "You'll soon receive the most important gift this country can bestow," an immigration services officer told them. He stood for the anthem, holding a small flag in his left hand. Then he raised his right. And he began repeating the words he never dreamed of saying a decade ago: "I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America..."

 

S. Enders Wimbush: The Fading Voice of Liberty - The Wall Street Journal, July 19, 2013
Among America's most successful strategies for winning the Cold War were its so-called soft-power instruments, especially international broadcasting from the Voice of America, Radio Free Europe and Radio Liberty, which was broadcast to the Soviet Union and its republics. VOA and RFE/RL practiced an optimal formula for breaking authoritarian regimes' monopoly of information, not least about those societies' own realities. The radios' ability to reach people around the world, especially those deprived of access to accurate information about the U.S. and their own countries, kept the hope of personal and political freedom alive. The end of the Cold War changed the nature and mission of international broadcasting. But Congress correctly saw a continued role for such broadcasting to serve U.S. foreign policy by delivering targeted news and information to places where local media still provide an incomplete picture at best and leave citizens unable to make informed decisions.

 

International public broadcasting can come home, but do we need it at all? - The Daily Caller, July 17, 2013
During the Cold War, U.S.-funded media outlets, such as Radio Free Europe, helped get messages of freedom through the Iron Curtain. Today, the USIB television network Alhurra is broadcast in 22 Arab countries. Yet until this month, Alhurra could not broadcast domestically. Oddly, Al-Jazeera, which is largely funded by Qatar, broadcasts domestically, as does Russia Today, which is funded by the Russian government. Americans can watch foreign government-funded media, but we cannot watch our own government-funded media. Except, of course, PBS.

 

Cringeworthy music video 'honours' Tibetan self-immolators - Shanghaiist, July 19, 2013
Tibetan singer Jampel has released a new music video, 'Patriotic Martyrs', eulogising the over 100 ethnic Tibetans who have self-immolated in China since 2009. Writing about Tibetan self-immolation protests can be frustrating. On one side is the stubborn idiocy of the CCP, which has sought to blame the Voice of America and the Dalai Lama for the protests, when it isn't denying that they happened in the first place. On the other you have various Tibetan groups who attack anyone who doesn't parrot their talking points on the China-Tibet issue as 'propagandists' for the CCP, and shit like this music video.

 

Chanda Chimba Lands Voice of America Post - Zambia Reports, July 19, 2013
Freelance journalist Chanda Chimba III has landed a respected position with the reputable international media organisation, Voice of America (VOA), to contribute news articles for its various fora as Zambia's correspondent.

 

Q&A Exclusive: HITEC President - Hispanic Business, July 18, 2013
Yes, one of our keynote speakers is Andre Mendes, the CIO for the United States International Broadcasting Bureau, or known to many as the Voice of America. His leadership and position is one of the most fascinating global positions there is in our government. From flying airplanes to transmit "Radio Marti" around Cuba to providing unfiltered news into North Korea or war torn regions in Africa, Mr. Mendes has to provide in all forms of technology this information. His speech will be very fascinating!

Citations of BBG Broadcasters

Chants of 'Russia Without Putin' Ring Out as an Activist Blogger Goes Down Tweeting - New York Times, July 18, 2013
As Glenn Kates explained in a post for Radio Free Europe/Radio Liberty, Mr. Navalny even found time to follow the discussion of his case on Twitter. He responded to another blogger who had captioned a frame grab of Mr. Navalny sending Twitter messages from court, "To put hipsters on trial is only to ruin the trial," by writing simply, "АХАХАХА," which is Russian for "AHAHAHA."

 

Economy suffers as racial tensions simmer in troubled Xinjiang - South China Morning Post, July 19, 2013
Radio Free Asia (RFA) quoted local ethnic Uygur officials as saying that 15 Uygurs had been killed when the police opened fire on them at a market in Hotan. Two separate sources in Hotan told the South China Morning Post that about 50 or 60 people, most of them Uygurs, were killed when armed police tried to bar them from attacking official construction sites and the people working there.

 

Exposed: New book reveals the dark secrets of China's history - South China Morning Post, July 19, 2013
National Secrets, launched on Monday in time for the Hong Kong Book Fair, is likely to be banned on the mainland as it covers sensitive topics such as the Dalai Lama's exile, the power struggle between the Communist Party and Kuomintang, and former premier Zhao Ziyang , who was put under house arrest after losing power. "The freedom of Hong Kong is very important to us," compiler Sasha Gong, an academic who heads the Chinese branch of Voice of America, said. "Hongkongers should defend what they have, as history tells us freedom and democracy can be lost on a whim if you don't fight for it."

 

China transferred county party chief as he was popular among local Tibetans - Tibetan Review, July 19, 2013
An ethnic Tibetan serving as a county party secretary in Ngaba (Chinese: Aba) Prefecture of Sichuan Province was transferred last month to a low-profile post as he was responsive to the needs of the local Tibetans and was therefore popular among them, reported Radio Free Asia (RFA, Washington) Jul 17. It said Tenzin Yarphel, who was the party secretary of Dzoege (Ruo'ergai) County, now heads the prefecture's department of environment protection, having been appointed to it on Jun 8.

 

Obama May Cancel Moscow Summit With Putin - Headlines and Global News, July 19, 2013
Officials in recent days are avoiding answering Media questions regarding Obama's trip to Moscow but White House say Obama will surely attend the international summit in St. Petersburg this fall. "The president intends to travel to Russia for the G20 Summit," said Jay Carney, spokesman of the White House, according to the Voice of America.

 

Police release activists detained in Independence Square, says coordinator of 'Vradiyivka march' - National Radio of Ukraine, July 19, 2013
Kyiv police on Friday released the detained activists of the 'Vradiyivka march', who staged a peaceful rally in the Independence Square on Thursday, the action coordinator Vasyl Liubarets told Radio Free Europe/Radio Liberty. Liubarets called the detention of protesters a "moral strike on the citizens, who came to the square to seek justice." At the same time, he considers the rally successful. "People open up, they see that there is no falsehood, they are attached, and there is hope in their eyes," the activist said.  

 

Uganda: VOA Interview Shows 'New' Sejusa - allAfrica, July 18, 2013
Wednesday night seemed to reveal a significant shift in Gen David Sejusa's intensity and approach to political issues. In more ways than one, Gen Sejusa formerly Tinyefuza, in his interview on Voice of America (VOA), gave us a sneak peek into the "new" Sejusa who is possibly positioning himself for a bigger political role.

 

Sejusa: Aronda is a prisoner - Observer, July 18, 2013
"President Museveni can only retire an army officer if he is sure he will support him in retirement," Sejusa told Voice of America television, Wednesday. "Otherwise, like one senior soldier was left to die in the army at 80 years, you can leave when you die, too old, sick or useless when you can no longer challenge his presidency."

 

In the foreign language press

 

Alhurra's Correspondent: Demonstrators' Numbers Doubled After Watching (Egyptian) Army Helicopters Dropping Flags - Veto Gate, July 18, 2013
Osama Youssef, Al Youm correspondent in Egypt, did not realize that he will be the first Egyptian journalist to report live on the Egyptian army helicopters dropping flags on demonstrators in Tahrir Square. The live report reflected the armed forces support to the people's demands. The Washington Post published a story calling Alhurra's report " video of the moment," referring to Alhurra's correspondent scoop. Youssef told Veto Gate that Alhurra is an objective and neutral channel which reflects all sides of the story. He also said that the American Administration does not interfere in Alhurra's editorial policy.

 

Muslims in the United States perform Taraweeh prayers at churches - Calam, July 19, 2013
According to Radio Sawa, a church in Burke, Virginia opened its doors and welcomed hundreds of Muslims immigrants  for Taraweeh prayers. Members of the Muslim community expressed their great appreciation for the initiative, and church leaders consider this initiative a message of peace, tolerance, coexistence and respect for the world's religions.

 

Also cited in Mogmal and Alwafd

Of Interest

Freelance Reporters Train in Combat Zone First Aid - AP, July 17, 2013
In an era when news organizations are shutting foreign bureaus to cut costs, more of the dangerous work of reporting from the world's trouble spots is falling to freelancers, who often must fend for themselves to get the story out and get out alive. Preparing freelancers for the danger of reporting from such places as Afghanistan, Iraq and Syria is the goal of a four-day first-aid training session where reporters working on their own learn to treat their injuries and take care of their colleagues in combat-like conditions.

 

The Crusader Is a Convict - Foreign Policy, July 18, 2013
Sergei, my taxi driver, turned down the radio when I asked him about the trial. "Oh, I'm not so sure about this Navalny guy. So he stirred up the dirt -- and guess what happened." By "dirt," he was referring to Navalny's slogans condemning Vladimir Putin and the ruling United Russia Party, which Navalny so memorably rechristened as "the party of crooks and thieves." Thousands of protesters chanted Navalny's words on streets and squares all across the country during the big anti-government protests last year. But even as Sergei was sharing his views, the man who was the driving force behind the protest movement stood in the courtroom, listening to his "guilty" verdict.

 

Israeli 24-hour news channel launches, with eyes on the world - Washington Post, July 18, 2013
srael's growing rift with the European Union, peace talks with the Palestinians and the turmoil in Egypt were just a few of the stories to make headlines Wednesday on i24, the world's newest 24-hour TV news channel - and Israel's first. Israel is one of the most news-centric countries in the world, with a robust domestic media landscape and a small army of foreign correspondents. But until Wednesday it did not have a 24-hour television news channel broadcasting from its shores. 

About Us

The Broadcasting Board of Governors is an independent federal agency supervising all U.S. government-supported, civilian international broadcasting media, whose mission is to inform, engage and connect people around the world in support of freedom and democracy. BBG broadcasts reach an audience of 203 million in more than 100 countries and in 61 languages.  BBG broadcasting organizations include the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, the Middle East Broadcasting Networks (Alhurra TV and Radio Sawa), Radio Free Asia, and the Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti).