BBG Media Highlights - July 2, 2013
About Our Broadcasters
US broadcaster says Cambodia reverses radio curbs - AP, July 1, 2013
The Broadcasting Board of Governors, a U.S. federal agency which oversees Radio Free Asia and Voice of America, said Cambodia reversed the decision over the weekend. But it called for continued international vigilance about remaining restrictions on media during the elections.

Newport Jazz Festival Immortalized - Wall Street Journal, July 1, 2013
"Jazz on a Summer's Day," which premiered at the 1959 Venice Film Festival, is a documentary about the 1958 Newport Jazz Festival. [...] At night, as the crowd keeps warm with cups of coffee, Armstrong makes his appearance, and "Jazz on a Summer's Day" seems to have reached its peak-what could top him doing "Tiger Rag"? But then the festival's emcee, "Voice of America" broadcaster Willis Conover, calls for quiet and announces: "Ladies and gentlemen, it is Sunday, and it is time for the world's greatest gospel singer, Miss Mahalia Jackson."

Foreign Radio Is the Mirror of Cambodia That Society Needs - Cambodia Daily, July 2, 2013
Although the government over the weekend reversed the ban, the media blackout would have been a great loss for all sectors of the society, including the public, the media and the government itself. First, professional media like Radio Free Asia, Voice of America and Radio France International serve as the mirror of the government to reflect on its performance so that it can improve itself. The original decision to ban the three international broadcasters from broadcasting on local radio stations is no different from breaking the mirror.

Iranian channels dropped by Intelsat - Asharq Alawsat English, July 2, 2013
In October 2012, the European Union denounced Iran's "deliberate jamming" of television and radio satellite broadcasts that deprive its citizens of access to free information, and called on Tehran to abide by global telecommunications laws. "Since 2009, repeated waves of jamming have affected the signals of European satellites in the Middle East," EU foreign policy chief Catherine Ashton said in a statement. "Such jamming, whose origin has been traced to Iran in particular, are hammering the broadcast of international media on Iranian territory." Among the affected broadcasters were Britain's BBC Persian, France24, the US-funded Voice of America and Germany's Deutsche Welle.

Mission Impossible - Columbia Journalism Review, July 1, 2013
VOA's journalists have had a clear mandate under the charter, signed into law by President Gerald Ford in 1976, to present unbiased news to the world, especially to countries denied uncensored news. But the charter also says VOA will "present the policies of the United States clearly and effectively, and will also present responsible discussions and opinion on these policies."

Jennifer Lopez performs in repressive Turkmenistan for Chinese political move - Examiner, July 1, 2013
In May 2013, a journalist was arrested while reporting for United States government-funded Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) according to Human Rights Watch, which has documented the injustices that take hold in the country. HRW has referenced Turkmenistan as one of the most repressive countries in the world for people who live there or who report there.
Also mentioned by MSN News 
Citations of BBG Broadcasters
China news round-up: Weibos censor reports on HK rallies, Xinjiang separatists fight in Syria - South China Morning Post, July 2, 2013
Radio Free Asia: Chinese authorities confirm police fired at Uygur protesters.

U.N. peacekeeping troops take over security of northern Mali - UPI, July 1, 2013
Six thousand West African troops were brought under U.N. command in a ceremony Monday, becoming the third-largest U.N. mission of its kind, the BBC reported. The United Nations approved the mission, known by its French acronym of MINUSMA, to be installed for one year, Voice of America reported. By December, it should reach its full strength with 12,640 uniformed personnel.

Tibetan woman journalist Tsering Woeser now lives under house arrest in Beijing, China - Women News Network, July 1, 2013
"Perhaps it's inappropriate to continue to hope that we will see any change from the new leader of the ruling Chinese Communist Party, Xi Jinping, on Tibet? I think that a lot of people are hoping for a softer line, or even for something like the 'positive changes' we have heard spoken about in diplomatic statements," said Woeser in an interview broadcast by Radio Free Asia last May (2013).

Nelson Mandela's family feuding over gravesites, 'angry ancestors' - Examiner, July 1, 2013
According to Voice of America the issue doesn't just upset those in the Mandela family, but local elders as well, who claim Nelson Mandela's illness stems from a 'curse' put upon him by unhappy ancestors. Some family members also believe this issue needs to be resolved so that Mandela may achieve peace.

Rwanda: Sports Journalists to Face Off in Memorial Match - All Africa, July 2, 2013
The Association of Sports Journalists in Rwanda (AJSPOR) has organised a football match between print and electronic media aimed at remembering their colleagues who were killed during the 1994 Genocide against the Tutsi scheduled for today at Ferwafa artificial turf. [...] According to one of the event organisers and Voice of America (VOA) sports reporter, Jean-Claude Munyandinda, the one-off match is to "remember and honor our colleagues" that were killed during the 1994 Genocide against Tutsi."

In the foreign-language press:

Alhurra and Radio Sawa debut an online journal called Syria Stories - Aks Alser (Syrian news and information site), July 1, 2013
According to Aks Alser, The Middle East Broadcasting Networks (MBN) takes an intimate look at the humanitarian crisis facing Syria through Syria Stories. This online journal follows six Syrians as they blog about the challenges and triumphs of living in and watching their homeland be torn apart by a civil war. The six individuals come from diverse religious and ethnic backgrounds to give readers different perspectives of the Syrian conflict. Some still live in Syria; while others live in refugee camps or neighboring countries.
Also mentioned by Hoorya, Elbashayer, Akhbar Sah, Khabari, Alhewar  


Ahmed Shafiq says he will return to Egypt in hours
- Masr (Egyptian news and information site), July 1, 2013
Masr cited Alhurra for its interview with the former Egyptian prime minister and presidential candidate Ahmed Shafiq regarding the current situation in Egypt. Shafiq stated that he has enough support to run for presidency in Egypt.
Also cited by Shorouk News, Elfagr, Assabeel, Masrawy, Alwatan Voice

Closed Kaesong Industrial Complex causes some North Korean businesses to collapse - Nocut News (South Korean News), June 29, 2013
North Koreans who run businesses using employees of the Kaesong Industrial Complex are suffering because of the factory shutdown. "There were many people earning their living by selling things for about 530,000 workers in Kaesong Industrial Complex," a source in China told Radio Free Asia.
Of Interest
The Most Important Radio Station You've Never Heard of Marks 50 Years on the Air - Wired, July 2, 2013
Every night, while millions of Americans are fast asleep, clocks and wristwatches across the country wake up and lock on to a radio signal beamed from the base of the Rocky Mountains. The signal contains a message that keeps the devices on time, helping to make sure their owners keep to their schedules and aren't late for work the next day. The broadcast comes from WWVB, a station run by the National Institute for Standards and Technology. WWVB marks half a century as the nation's official time broadcaster on July 5. Together with its sister station, WWV, which is about to hit 90 years in service, NIST radio has been an invisible piece of American infrastructure that has advanced industries from entertainment to telecommunications.

Women at the forefront of investigative journalism in Mexico - Knight Center for Journalism in the Americas, June 27, 2013
Nowadays women make up an important part of the media landscape in Mexico. According to the a study by the organization Communication and Information for Women (or CIMAC in Spanish), there are more women journalists in radio and television than men. Women wrote a third of the stories published in Mexico's three leading national dailies, while men wrote 42% of them (the rest were from news agencies who authors' gender were not identified). And even though the distribution is still unequal, more and more women are taking up managerial positions. Almost 15% of leadership positions in the country's media are held by women, like in the case of Carmen Lira, director of La Jornada.

Eutelsat inks satellite capacity deals with RSCC, TricolorTV - telcompaper, July 2, 2013
Satellite operator Eutelsat Communications has extended agreements with Russian Satellite Communications Company (RSCC) for capacity on future RSCC satellites to serve Russia's market for digital broadcasting and broadband services. Eutelsat has concluded an additional fifteen-year lease with RSCC for nineteen Ku-band transponders on Express-AT1, which is due for launch at the end of this year to 56 degree east. This agreement builds on leases signed in November 2012 for capacity on RSCC satellites to be launched at 140 degree east this year and 36 degree east in 2015. These three orbital positions will together provide full coverage of the Russian Federation enabling RSCC and Eutelsat to expand the digital infrastructure provided to broadcast clients that include NTV+ and TricolorTV. 
About Us

The Broadcasting Board of Governors is an independent federal agency supervising all U.S. government-supported, civilian international broadcasting media, whose mission is to inform, engage and connect people around the world in support of freedom and democracy. BBG broadcasts reach an audience of 203 million in more than 100 countries and in 61 languages.  BBG broadcasting organizations include the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, the Middle East Broadcasting Networks (Alhurra TV and Radio Sawa), Radio Free Asia, and the Office of Cuba Broadcasting (Radio and TV Marti).